
Inovatyvūs būreliai – programavimas, robotika, dirbtinis intelektas
Inovatyvūs būreliai tokie kaip programavimas, robotika ar net dirbtinio intelekto pagrindai tampa vis populiaresni šiuolaikinėje popamokinėje...
Pandemijos laikotarpiu vaikai išmoko piešti, groti ar programuoti net neišeidami iš namų – nuotoliniai būreliai tapo svarbia alternatyva, ypač ten, kur įprastų būrelių pasirinkimas ribotas. Dabar, grįžus prie įprasto gyvenimo ritmo, daug tėvų svarsto: ar virtualūs būreliai (pvz., programavimo pamokos internetu, nuotolinės meno klasės) gali pilnai atstoti gyvus susitikimus? Šiame straipsnyje draugišku tonu aptariame nuotolinių užsiėmimų privalumus ir trūkumus, palyginame skirtingas veiklas pagal jų tinkamumą nuotoliniam mokymuisi bei dalinamės patarimais, kaip regionuose gyvenantiems vaikams išnaudoti online pamokų galimybes. Taip pat pažvelgsime į tėvų ir vaikų patirtis: motyvaciją, dėmesio išlaikymą bei bendravimą su mokytojais nuotolinės pamokos metu. Skaitykite toliau ir sužinokite, kaip nuotoliniai būreliai gali praturtinti Jūsų vaiko laisvalaikį.
Nuotoliniai būreliai turi nemažai pliusų, dėl kurių juos pamėgo tiek vaikai, tiek tėvai. Štai pagrindiniai nuotolinių pamokų privalumai:
Vaikas bendrauja su mokytoja per nuotolinę pamoką. Užsiėmimų virtualioje erdvėje lankstumas leidžia tėvams integruoti būrelius į šeimos dienotvarkę be streso – nereikia rūpintis pavėžėjimu ar tiksliu atvykimu laiku. Be to, nuotoliniai mokymai atveria galimybę semtis žinių iš geriausių specialistų, nepriklausomai nuo jų buvimo vietos. Vaikui patogu mokytis pažįstamoje namų aplinkoje, kur jis jaučiasi saugiai, o tėvai gali stebėti pamoką ir prireikus pagelbėti. Tokiu būdu nuotoliniai būreliai tampa prieinami ir naudingi įvairioms šeimoms – tiek gyvenančioms toli nuo didmiesčių, tiek taupančioms laiką bei kaštus.
Žinoma, virtualūs būreliai turi ir savų iššūkių. Aptarkime, kokie nuotolinių užsiėmimų trūkumai išryškėja, lyginant su gyvais susitikimais:
Reikia paminėti, kad daugelis trūkumų yra sprendžiami arba bent jau švelninami. Pavyzdžiui, siekiant skatinti socializaciją online, organizatoriai kuria virtualius klubus, kuriuose vaikai gali neformaliai pabendrauti. Apklausos rodo, kad paaugliai net ir nuotoliniu mokymosi laikotarpiu labai vertino galimybę turėti online būrelius – jiems trūko draugų ir jie norėjo daugiau progų socializuotis virtualiose klasių veiklose.Todėl daugelis mokyklų per pandemiją net integravo nuotolinius klubus į pamokų tvarkaraštį.
Vienoje JAV mokykloje antradienio ir ketvirtadienio rytais buvo skirtas laikas nuotoliniams būreliams: mokiniai rinkosi jiems patinkančias veiklas (kepimo, cirko, fitneso klubą ir kt.), kurias vedė mokytojai. Rezultatas pranoko lūkesčius – kai kuriems vaikams tų būrelių laikas tapo geriausia savaitės dalimi, ir jie jautėsi pagaliau turį erdvę laisvai ir saugiai bendrauti. Šis pavyzdys parodo, kad tinkamai organizuoti nuotoliniai būreliai gali suteikti vaikams labai reikalingą bendravimo džiaugsmą net ir per atstumą.
Motyvacija – raktas į sėkmingą mokymąsi, nesvarbu, nuotoliniu ar gyvu būdu. Vis dėlto motyvuoti vaiką mokytis per atstumą gali būti kiek sudėtingiau. Kodėl? Nuotolinėje aplinkoje vaikas gali jaustis mažiau „įpareigotas“ – juk šalia nėra kitų vaikų, su kuriais varžytųsi ar lygintųsi pažanga. Mažiesiems dažnai trūksta išorinio paskatinimo, kurį natūraliai suteikia grupė (pvz., potraukio pasirodyti prieš draugus). Tėvų vaidmuo čia itin svarbus: reikia pasidomėti, kas vaiką „veža“, ir parinkti būrelį pagal jo pomėgius.
Kaip pataria specialistai, nereikia rinktis online veiklos vien iš pareigos – geriau tegul tai būna būrelis, kurį vaikas lanko su užsidegimu, kitaip jam pritrūks motyvacijos. Taip pat verta kartu su vaiku aptarti jo tikslus, stebėti pasiekimus. Šeimoje galima sukurti tradiciją – pavyzdžiui, kiekvienos nuotolinės pamokos pabaigoje vaikas parodo, ko išmoko (nupieštą piešinį, išmoktą frazę ar programėlę), o tėvai jį pagiria ir kartu pasidžiaugia. Toks dėmesys pasiekimams ženkliai kelia motyvaciją.
Dėmesio išlaikymas nuotolinėse veiklose – kitas iššūkis. Maži vaikai natūraliai nori bendrauti gyvai, jiems sunkiau suprasti, kodėl reikia žiūrėti į ekraną ir laukti savo eilės kalbėti. Todėl jaunesniems (ikimokyklinukams, pradinukams) nuotoliniai būreliai turėtų būti trumpesni, labai interaktyvūs, su gausybe vaizdinių medžiagų, žaidimų elementų. Tėvams patartina padėti sukurti mokymosi aplinką namuose: atskiras stalas, jokių žaislų aplinkui, išjungta televizija. Taip vaikas geriau susikaups. Vyresniems vaikams dėmesio problema – per didelis ekranų naudojimas.
Kai visa diena praleidžiama prie kompiuterio (pamokos mokykloje, tada būreliai, tada laisvalaikis), ne kiekvienas paauglys pajėgs likti įsitraukęs. Galbūt verta derinti: po mokyklos pamokų leisti pailsėti lauke ir tik tuomet jungtis į online būrelį. Taip pat būtina stebėti, ar vaikas nepradeda „dinginėti“ iš pamokų virtualiai – jei matote, kad neatlieka užduočių, nesidžiaugia veikla, pasikalbėkite apie priežastis. Galbūt jam trūksta gyvesnio kontakto ar tiesiog būrelis neįdomus – tuomet geriau pakeisti veiklą, nei kankintis.
Bendravimas su mokytoju nuotoliniu formatu turi savų ypatumų. Viena vertus, kai kurie vaikai jaučiasi drąsiau klausdami per pokalbį raštu ar kalbėdami per mikrofoną nei gyvai akis į akį. Kitiems – atvirkščiai, ekranas sukuria barjerą ir jie drovisi, nes nemato mokytojo reakcijos pilnai. Tėvai gali padėti čia palaikydami gerą ryšį su mokytoju: nuotolinio būrelio vadovą lengviau pasiekti el. paštu, platformos žinute ar trumpu virtualiu susitikimu po pamokos. Jei pastebite, kad vaikui nesiseka ar trūksta motyvacijos, pasikalbėkite su mokytoju – gal jis duos papildomų patarimų, paskatins vaiką per pamoką. Nuotoliniai būreliai suteikia netgi daugiau skaidrumo tėvams: galima kartais paklausyti pamokos eigos, stebėti, kaip mokytojas bendrauja.
Tai padeda jaustis ramiems dėl ugdymo kokybės. Visgi, jokios technologijos neatstos tikro nuoširdaus tarpusavio ryšio. Geriausi mokytojai stengiasi kurti jaukią atmosferą ir per nuotolį – skiria laiko neformaliam pasikalbėjimui, pasidomėjimui vaiko savijauta, naudoja žaidybinius elementus, kad vaikai jaustųsi komandos dalimi net per ekraną. Toks dėmesys duoda rezultatų: vaikai labiau įsitraukia ir laukia pamokų, o tėvai pastebi augantį pasitikėjimą mokytoju.
Tėvų patirtis nuotoliniuose būreliuose taip pat savita. Iš vienos pusės, tėvams palengvėja logistika – nebereikia būti vairuotoju, laukti prie užsiėmimų durų po darbo. Kaip minėjome, tai didžiulis laiko taupymas. Iš kitos pusės, ypač su mažesniais vaikais, tėvams tenka tapti „mokymosi pagalbininkais“: padėti prisijungti prie Zoom, paruošti priemones, kartais ir prižiūrėti, kad vaikas atliktų užduotis. Tad svarbu realistiškai įvertinti, kiek turite laiko ir kantrybės įsitraukti. Vyresniems vaikams (paaugliams) nuotoliniai kursai suteikia didesnę autonomiją – tėvams belieka pasidomėti rezultatais. Dar vienas aspektas – ekranų balansas. Tėvai dažnai nerimauja dėl per ilgo vaikų sėdėjimo prie kompiuterio. Čia gelbsti aiškios taisyklės: pvz., po nuotolinės pamokos būrelio padaryti pertrauką be ekrano, paskatinti fiziškai pajudėti. Taip išlaikysite sveiką balansą tarp virtualios ir realios veiklos.
Gyvenantiems atokiau nuo didmiesčių ar užsienyje, kur nėra gausaus būrelių pasirinkimo, nuotoliniai būreliai – tikra dovana. Svarbiausia – pasinaudoti jų teikiamu prieinamumu protingai. Štai keli patarimai, į ką atkreipti dėmesį renkantis online veiklas vaikams regionuose:
Galiausiai, nepamirškite su vaiku aptarti jo paties įspūdžių. Nuotoliniai būreliai suteikia vaikams naują patirtį – vieniems ji labai patinka, kiti pasiilgsta gyvo šurmulio. Kalbėkitės apie tai, kas patinka virtualioje veikloje, o ko galbūt trūksta. Galite kartu sugalvoti būdų tą trūkumą kompensuoti (pvz., jei trūksta gyvo bendravimo – susitarti su kitais tėvais ir kartais suorganizuoti vaikų susitikimą gyvai). Svarbiausia, kad vaikas jaustųsi gerai ir augtų: tiek įgūdžiais, tiek pasitikėjimu savimi. Jei domitės, ar vertėtų vaikui lankyti kelis būrelius vienu metu, ar fokusuotis tik į vieną, apsilankykite mūsų naujausiame straipsnyje.
Į šį klausimą vieno atsakymo nėra. Virtualūs būreliai turi akivaizdžių privalumų – jie prieinamesni, lankstesni, taupo laiką, leidžia mokytis pas geriausius mokytojus. Praktika rodo, kad online būdai gali sėkmingai ugdyti vaikus, ypač jei šie jau motyvuoti ir turi gerą palaikymą namuose. Tačiau gyvo kontaktavimo vertė išlieka didžiulė: emocinis ryšys, socialiniai įgūdžiai, praktinė patirtis – tai dalykai, kurių pilnai per atstumą neatkartosi. Daugelis ekspertų sutinka, jog geriausia – derinti abu būdus. Pavyzdžiui, jei gyvenate regione, galite leisti vaikui online būdu mokytis to, ko lokaliai nėra (pvz., japonų kalbos), bet kartu lankyti ir gyvą būrelį vietoje (pvz., sporto treniruotes) dėl socialinio balanso. Arba rinkitės hibridinį variantą: dalį susitikimų organizatorius gali daryti gyvai (savaitgalio stovyklos ar pan.), o tęstines pamokas – nuotoliniu būdu.
Nuotoliniai būreliai – puikus šiuolaikinio pasaulio išradimas, suteikiantis vaikams galimybių mokytis ir tobulėti neišeinant iš namų. Jie tikrai gali atstoti tradicinius būrelius daugelyje sričių, jei yra kokybiškai parengti. Svarbu nepamiršti žmogaus prigimties – vaikai vis vien nori bendrauti, linksmintis kartu. Tad tėvų užduotis – stebėti, kad vaiko laisvalaikis būtų subalansuotas: online pamokos praturtina žiniomis, o gyvi susitikimai suteikia emocinį ryšį. Kai šie du dalykai dera, vaikas gauna viską, ko jam reikia. Taigi, pasitelkę nuotolines galimybes ir nepamiršdami gyvo pasaulio, galime padėti vaikams augti visapusiškai. Sėkmės renkantis jūsų mažajam smalsuoliui tinkamiausią būrelį!