
Kaip būreliai gali pasiruošti stovyklų sezonui?
Vasaros stovyklų sezonas yra puiki galimybė būrelių organizatoriams praplėsti savo...
Visi tėvai nori suteikti vaikui kuo geresnes galimybes tobulėti, todėl dažnai kyla klausimas – kada pradėti lankyti būrelius? Ar verta vos kūdikiui gimus skubėti į mankštos pamokas, o gal palaukti, kol vaikas ūgtelės? Vieno universalaus atsakymo nėra – tinkamiausias laikas pradėti lankyti būrelius priklauso nuo vaiko amžiaus, raidos ir paties būrelio pobūdžio. Vis dėlto tyrimai rodo, kad dalyvavimas užklasinėje veikloje duoda daug naudos: aktyvūs vaikai pasižymi geresniais akademiniais rezultatais, aukštesne mokymosi motyvacija, lavina socialinius įgūdžius bei stiprina pasitikėjimą savimi (pastebimas net mažesnis polinkis į rizikingą elgesį).
Neformalūs užsiėmimai padeda ugdyti ir motorinius, ir kognityvinius gebėjimus – vaikas stiprėja fiziškai, mokosi bendrauti, o įvairiapusė veikla teigiamai veikia jo emocinę savijautą. Svarbu tik parinkti būrelius pagal vaiko amžių ir brandą. Šiame straipsnyje apžvelgsime, kokie vaikų būreliai tinkami skirtinguose amžiaus tarpsniuose – nuo kūdikystės iki mokyklos – ir pateiksime patarimų tėvams, kaip pasirinkti geriausią laiką pradėti lankyti būrelį.
Ar gali būti būrelis kūdikiui? Nors gali skambėti neįprastai, šiandien net ir patiems mažiausiems siūlomi specialūs užsiėmimai. Pavyzdžiui, Kūdikių ir Vaikų gimnastikos mokykla organizuoja mankštas kūdikiams nuo ~6 mėnesių amžiaus, kai mažyliai pradeda ropoti. Šių užsiėmimų metu tėveliai kartu su treneriais atlieka pratimus su kūdikiu: lavina jo koordinaciją, mankština raumenukus, skatina sensorinį pažinimą. Svarbiausia, kad viskas vyksta žaidimo forma – be jokio spaudimo ar rezultatų vaikymosi.
Pamokos trunka neilgai, pratimai pritaikyti pagal amžių, o tėvai dalyvauja kartu, tad kūdikis jaučiasi saugiai. Net jei tokio amžiaus vaikas dar nežaidžia su kitais vaikais, jam naudinga pakeisti aplinką: tyrimai rodo, kad kūdikiams stimuliuojantis vien stebėti įvairius veidus ir mimikas aplinkoje. Taigi ankstyvi užsiėmimai gali praturtinti mažylio patirtį – be to, tai smagus laikas ir pačiam tėveliui ar mamai praleisti kokybiškai su vaiku.
Populiarios veiklos kūdikiams ir mažiems vaikams yra mankštos, masažo, muzikos užsiėmimai, baseino pamokėlėssu tėvų dalyvavimu. Tokie būreliai padeda vystytis motorikai (pvz., kūdikis mokosi ropoti, verstis, plaukioti laikomas tėvų), gerina vestibuliarinį aparatą, skatina kalbos pradmenis (dainelės, ritmai) ir tiesiog suteikia daug juoko bei malonių emocijų. Žinoma, būtina atsižvelgti į vaiko temperamentą – vieni kūdikiai drąsiai ners į naują veiklą, kiti gali būti jautresni triukšmui ar nepažįstamiems žmonėms. Svarbiausia šiame amžiuje – jokios skubos ar spaudimo. Jeigu tėvams patinka idėja lankyti grupinius užsiėmimus su kūdikiu, tai gali būti puikus nuotykis. Tačiau lygiai taip pat naudinga ir tiesiog žaisti namuose, eiti pasivaikščioti – formalūs būreliai šiame amžiuje nėra būtinybė, o tik pramoga ir papildoma galimybė bendrauti.
Kūdikių ir Vaikų gimnastikos mokykla siūlo ne tik treniruotes mažyliams, bet ir ypač patogų būdą tėvams užregistruoti vaiką į būrelį. Ši organizacija užtikrina sklandžią registraciją bei supaprastintus apmokėjimus už būrelį vos vienu mygtuko paspaudimu, pasitelkdama platformą Exoclass.lt. Tai reiškia mažiau rūpesčių administruojant būrelio lankymą – tėvai gali visą dėmesį skirti vaiko džiaugsmui ir pažangai.
Sulaukus ~3 metų, vaikas tampa savarankiškesnis, vis daugiau supranta kalbos, atsiranda poreikis bendrauti su bendraamžiais. Tai puikus metas pradėti lankyti nesunkius, žaidimo pobūdžio būrelius. Vaikų būreliai šio amžiaus tarpsnyje dažniausiai skirti tam, kad mažyliai išmoktų pagrindinių įgūdžių, priprastų prie struktūruotos veiklos, bet kartu išlaikytų žaidimo elementą. Pavyzdžiui, dailės būreliai lavina smulkiąją motoriką (piešiant, lipdant), skatina kūrybiškumą ir kalbos raidą aptariant darbus. Šokių pamokos ar gimnastika moko vaikus judesių, ritmo pajautimo, gerina pusiausvyrą. Sporto būreliai mažiesiems (tokie kaip darželinukų futbolas ar krepšinis) paprastai fokusuojasi ne į rezultatą, o į komandinius žaidimus, mokymąsi laukti eilėje, mesti ir gaudyti kamuolį.
Vaikai 3–5 metų amžiaus dar turi labai trumpą dėmesio koncentraciją, todėl treniruotės privalo būti trumpos, smagios, su dažnais veiklos pokyčiais. Mažieji geriausiai mokosi stebėdami, tyrinėdami ir kartodami – užduotys turėtų būti pateikiamos per žaidimą, rodant pavyzdį, įtraukiant juos pačius. Varžybų elementas šiame amžiuje nerekomenduojamas – jokio laimėtojo ar pralaimėtojo, tik smagus procesas. Tėvų dalyvavimas taip pat svarbus: tiek kaip pavyzdys (aktyvus gyvenimo būdas ugdo sveikus įpročius vaikui), tiek kaip padrąsinimas.
Reikia pabrėžti, kad iki ~5–6 metų vaikai dar neturi visų būtinų motorinių ir kognityvinių įgūdžių pilnavertei organizuotai sportinei veiklai. Mažo vaiko koordinacija, pusiausvyra dar tik vystosi, regėjimas ir gebėjimas sekti greitai judančius objektus taip pat nėra subrendę. Todėl sudėtingos sporto šakos (pvz., regbis, ledo ritulys) ar griežtos muzikos pamokos šiame amžiuje tikrai nėra tinkamos. Verčiau rinktis būrelius, kur instrukcija minimali, daug laisvo judėjimo. Puikiai tinka bėgiojimas, plaukimas, šokinėjimas, paprasti estafečių žaidimai – visa tai galima daryti ir be formalaus būrelio, tiesiog aktyviai leidžiant laiką kieme ar žaidimų aikštelėje. Amerikos pediatrų akademija pabrėžia, kad iki 6 metų amžiaus geriausia kasdien tiesiog skirti laiko gausiam laisvam judėjimui: lakstymui, laipiojimui, šokinėjimui – taip natūraliai lavinami vaiko fiziniai gebėjimai, kurie vėliau pravers sporte.
Vis populiaresni tampa ir ankstyvojo ugdymo būreliai ikimokyklinukams: užsienio kalbų pamokėlės, ankstyvosios muzikos (pvz., ritmikos) užsiėmimai, loginiai žaidimai. Ar verta tokio amžiaus vaiką leisti mokytis kalbos ar muzikos? Daugelis specialistų teigia, kad vaikai užsienio kalbas pradeda perprasti daug lengviau nei suaugusieji – ypač jeigu mokymas vyksta per žaidimą. Mažyliai yra imlūs ir nebijo klysti tartydami naujus žodžius. Kuo anksčiau pradedamas kalbos mokymasis, tuo geresni rezultatai: antrosios kalbos įsisavinimo gebėjimai stipriausi iki ~6–7 metų amžiaus.
Maži vaikai geba nepastebimai perimti taisyklingą tarimą ir intonaciją – pavyzdžiui, 3–4 metų vaikas išmoksta tarti svetimos kalbos garsus beveik kaip gimtakalbis. Todėl jeigu turite galimybę leisti vaiką į žaismingą kalbų būrelį ar dainavimo pamokas dar prieš mokyklą, tai gali suteikti jam pranašumą ir pasitikėjimą savimi. Svarbu, kad ir vėl – metodika būtų pritaikyta amžiui: jokios griežtos disciplinos, vien tik smagūs žaidimai, dainelės, trumpi užsiėmimai. Pastebėta, kad ikimokyklinukai mokosi per žaidimą ir kūrybą – tad piešimo, lipdymo, dainavimo būreliai šiuo laikotarpiu ne tik suteiks naujų įgūdžių, bet ir padės atskleisti vaiko talentus, ugdys jo saviraišką bei pasitikėjimą.
Apie 6-uosius gyvenimo metus vaikas žengia didelį raidos žingsnį – pradeda lankyti mokyklą. Šiame amžiuje dauguma vaikų jau yra pakankamai subrendę tiek fiziškai, tiek socialiai, kad galėtų savarankiškiau dalyvauti struktūrizuotoje veikloje be nuolatinės tėvų priežiūros. Ekspertų teigimu, maždaug nuo 6 metų dauguma vaikų turi bazinius motorinius įgūdžius, reikalingus nesudėtingoms organizuoto sporto treniruotėms. Tai nereiškia, kad šešiamečiai iškart pasiruošę profesionaliam sportui – akių-rankų koordinacija, sudėtingesni strateginio mąstymo gebėjimai dar tik formuojasi. Tačiau jie jau supranta taisykles, gali išklausyti trenerio nurodymų trumpą laiką, išlaikyti dėmesį šiek tiek ilgiau nei darželinukai.
Sporto būreliai mokyklinukams paprastai pritaikomi jų amžiui: naudojami mažesni kamuoliai, aikštės, trumpesnės treniruotės ir varžybos, supaprastintos taisyklės. Toks formatas leidžia vaikams patirti sėkmę ir džiaugsmą žaidžiant. Tarp tinkamų sportinių veiklų ~6–9 metų vaikams dažnai minimi plaukimas, futbolas, krepšinis pradedantiesiems, lengvoji gimnastika, džiudo ar kiti kovos menai – svarbu, kad būtų fokusuojamasi į pagrindinių fizinių gebėjimų lavinimą, o ne sudėtingas strategijas. Pavyzdžiui, futbolo treniruotėse šiame amžiuje akcentuojama kamuolio varymas, spyriai į vartus, bet ne sudėtingos žaidimo schemos; krepšinio būrelyje – metimai į žemiau nuleistą krepšį, driblingo pagrindai ir pan. Plaukimo pamokos nuo ~6 metų dažnai jau vyksta be tėvų vandenyje – vaikai mokomi plūduriuoti, taisyklingai kvėpuoti ir plaukti baseino takeliu su trenere. Tokie įgūdžiai ne tik smagūs, bet ir gyvybiškai svarbūs saugumui vandenyje.
Mokykliniame amžiuje atsiranda ir muzikos instrumentų pamokos, teatro studijos, robotikos būreliai – pasirinkimų spektras labai platus. Svarbu įsiklausyti į paties vaiko norus. Kai kurie 6–7 metų vaikai jau svajoja groti pianinu ar gitara – šiuo metu jie geba sukaupti dėmesį trumpai individualiai pamokai, supranta, kad reikia pasipraktikuoti namuose. Muzikos mokytojai dažnai rekomenduoja tokio amžiaus vaikams pradėti nuo paprastesnių instrumentų (pvz., pianinas yra tinkamas pirmasis instrumentas ~6 metų vaikui, o styginiams ar pučiamiesiems kartais patariama palaukti ~8–10 m., kai sustiprės rankų pirštai ar plaučiai). Bet jeigu vaikas labai nori – galima bandyti ir anksčiau, svarbu stebėti, ar jam ne per sunku fiziškai.
Kalbų būreliai mokyklinukams taip pat duoda puikių rezultatų – jeigu vaikas nepradėjo mokytis antros kalbos darželyje, tai pirmosiose klasėse tikrai pats metas. Iki brendimo vaiko smegenys vis dar ypač plastiškos kalbų atžvilgiu, tad pradedant mokytis iki ~10 metų pasiekiamas beveik gimtakalbio skambesys.
Vyresniame mokykliniame amžiuje (apie 10–12 m.) vaikai jau pajėgūs suvokti ir sudėtingesnes sąvokas, brandesnį komandinį darbą. Šiame tarpsnyje dauguma jau gali pilnai dalyvauti klasikinėse komandų varžybose (pvz., futbolo lyga, krepšinio varžybos su rezultatų skaičiavimu) – jie supranta nugalėtojo/pralaimėtojo sąvoką ir (tikėtina) geba su tuo susitvarkyti emociškai. Visgi psichologai pataria net ir su paaugliais akcentuoti ne pergalę, o įgūdžių tobulėjimą, smagų dalyvavimą. Vaikui geriau žaisti daugiau laiko kad ir silpnesnėje komandoje, negu sėdėti ant suolo stiprių „čempionų“ komandoje – nes šiame amžiuje svarbiau patirtis, o ne medaliai.
Supratus, kada pradėti lankyti būrelius, ne ką mažiau svarbu stebėti, kaip vaikas juose jaučiasi. Tyrimai atskleidė įdomią statistiką: net 70% vaikų meta sporto būrelius sulaukę paauglystės (~13 metų), nes tiesiog nebemato juose linksmybės – per didelis treniruočių intensyvumas ir spaudimas užgožia malonumą. Šis skaičius yra rimtas signalas tėvams – jei norime, kad vaikas ilgiau sportuotų ar lankytų kitus būrelius, turime užtikrinti, jog jam tai iš tiesų teikia džiaugsmą. Reikėtų vengti per didelio spaudimo laimėti varžybas ar būti geriausiu klasėje – tegul būrelis būna erdvė, kur vaikas gali atsipalaiduoti, tyrinėti ir tobulėti savo tempu. Labai svarbus geras trenerių ir mokytojų požiūris: jie turėtų skatinti, girti už pastangas, ugdyti komandinę dvasią ir žaismingumą. Pozityvus suaugusiųjų palaikymas būrelyje tiesiogiai veikia vaiko norą tęsti veiklą.
Taip pat svarbu paisyti balanso – per didelis būrelių krūvis gali atnešti ne naudą, o pervargimą. Jei vaikas lanko kelis būrelius, stebėkite, ar jam lieka laiko paruošti pamokas, pailsėti namuose, pabūti su šeima. Įvairiapusė veikla ugdo visapusišką asmenybę, tačiau visko daryti vienu metu nereikia. Patartina per savaitę derinti ne daugiau nei 2–3 būrelius ir palikti bent kelias dienas be jokios papildomos veiklos, kad vaikas galėtų tiesiog laisvai pažaisti – laisvas žaidimas irgi labai svarbus jo vystymuisi.
Pediatrai akcentuoja, jog vaikui būtinas ir laisvalaikis – laikas tiesiog pabūti vaikyste, nes šiandien vaikai neretai apkraunami suaugusiųjų lūkesčiais nuo mažų dienų. Leiskite vaikui pabūti vaiku: vieną dieną nueiti į kiemą su draugais, kitą – su šeima pažaisti stalo žaidimą. Toks balansas tarp būrelių, mokyklos ir laisvalaikio padės išvengti perdegimo ir užtikrins, kad vaikas su malonumu lauktų kiekvienos treniruotės ar pamokos.
Kada gi pradėti? Apibendrinant, būrelių lankymo amžius priklauso nuo veiklos pobūdžio ir vaiko pasirengimo. Galite pradėti jau kūdikystėje nuo smagių mankštelių ir pamokų su tėvais, tačiau tai nėra privaloma – svarbiau užmegzti teigiamą santykį su veikla. Ikimokykliniame amžiuje verta išbandyti įvairių būrelių žaidybine forma, stebint, kas jūsų vaikui labiausiai patinka: vienam gal patiks dainuoti, kitam – taškyti dažus dailės studijoje ar vartytis gimnastikos kilimėliu. Mokyklinio amžiaus pradžioje dauguma vaikų jau gali rimčiau sportuoti ar mokytis muzikos – tuomet galite drąsiau leisti į treniruotes ar muzikos pamokas, bet kartu neperlenkite lazdos ir neleiskite, kad būreliai atimtų visą vaikystę.
Auksinė taisyklė – stebėkite vaiką: jeigu jis išeina iš būrelio spindinčiomis akimis ir su nekantrumu laukia kito užsiėmimo, vadinasi, pataikėte ten, kur reikia. Jeigu rytais tenka įkalbinėti ir matote nuliūdimą – galbūt dar per anksti, per sunku ar tiesiog ne ta veikla. Mokslininkai pataria tėvams rinktis tai, kas džiugina ir vaiką, ir jus pačius – tuomet būsite labiau motyvuoti visi dalyvauti. Nebijokite keisti būrelio, jei matote, kad netinka. Svarbiausia, kad vaikas augtų smalsus, judrus ir laimingas – tuomet bet kuris būrelis, pradėtas tinkamu metu, bus puiki investicija į jo ateitį.
Skaitykite plačiau, kaip atpažinti kokybišką vaikų būrelį, mūsų naujausiame straipsnyje.