Marija Dambrauskaitė 9 balandžio, 2025
Grįžti atgal

Popamokinė veikla – ne tik laisvalaikio užpildymas

Tėvų gidas
Vaikai užsiima kūrybine popamokine veikla būrelyje

Popamokinė veikla dažnai suprantama kaip vaiko užimtumas po pamokų. Tačiau ji atlieka kur kas svarbesnį vaidmenį – padeda vaikui atrasti save, stiprina pasitikėjimą ir ugdo bendravimo gebėjimus.

Remiantis JSTOR platformos duomenimis, vaikai, lankantys būrelius, dažniau užmezga tvirtus ryšius su bendraamžiais, pasižymi didesniu savarankiškumu ir geresniais mokymosi įpročiais. Vieno tarptautinio tyrimo metu nustatyta, kad net 40 % vaikų, įtrauktų į organizuotas popamokines veiklas, parodė pagerėjusią emocinę sveikatą ir mažiau elgesio sunkumų.

Mokytojas palaiko vaiko emocinę sveikatą popamokinės veiklos metu

Emocinė sveikata – tėvų dėmesio verta sritis

Emocinė sveikata – tai ne vien džiaugsmas ar gera nuotaika. Ji apima gebėjimą atpažinti ir valdyti savo emocijas, susitvarkyti su stresu, kurti prasmingus santykius ir išsakyti jausmus konstruktyviai.

Vaikystėje šie įgūdžiai dar tik formuojasi, todėl ypatingai svarbu suteikti vaikams erdvę augti saugioje, palaikančioje aplinkoje. Kokybiškas būrelis tampa tokia erdve – vieta, kur vaikas jaučiasi priimtas, įvertintas ir gali būti savimi.

Kodėl būreliai padeda?

Vaikai, nuolat dalyvaujantys popamokinėje veikloje, įgyja struktūros pojūtį – jie žino, kur turi būti, ką daryti ir kokie jų lūkesčiai. Tai stiprina vidinį saugumą ir skatina atsakomybės jausmą.

Be to, daugelyje būrelių taikomi socialinio ir emocinio ugdymo (SEU) principai. Tai reiškia, kad vaikai mokomi reikšti emocijas žodžiais, spręsti konfliktus be agresijos, ugdomi pagarbos ir empatijos įgūdžiai.

Skaitykite daugiau apie vaiko savivertės ugdymą šiame straipsnyje.

Būrelių edukacija padeda vaikui išmokti valdyti, suvokti ir išreikšti emocijas.

2023 m. tyrimas parodė, kad vaikai, dalyvaujantys bent vienoje popamokinėje veikloje per savaitę, 26 % rečiau susiduria su emociniais sunkumais.

Ne visos veiklos veikia vienodai

Svarbu nepamiršti – ne kiekviena popamokinė veikla automatiškai gerina vaiko emocinę sveikatą. Jei grupėje per daug vaikų, pedagogai nesuteikia individualaus dėmesio, o veikla neatsižvelgia į emocinius poreikius – rezultatas gali būti priešingas.

Gruzijos universitete atliktas tyrimas perspėja, kad pernelyg intensyvus vaikų užimtumas gali sukelti stresą, perdegimą ir net silpninti emocinę savijautą.

Maža vaikų grupė popamokinėje veikloje kuria saugią emocinę aplinką.

Todėl svarbu vertinti ne tik programos pavadinimą ar kainą, bet ir tai, kaip vaikui ten sekasi, ar jis jaučiasi įtrauktas, ar grįžta iš būrelio įkvėptas, o ne išsekęs.

Kaip padėti vaikui pasirinkti tinkamą būrelį?

  • Klausykite vaiko. Leiskite jam pasisakyti, kas jį domina, ką norėtų išbandyti.
  • Stebėkite emocijas. Jei po būrelio vaikas grįžta linksmas – tai geras ženklas. Jei pavargęs, tylus ar susierzinęs – verta pasikalbėti.
  • Nesureikšminkite pasiekimų. Svarbiau, kaip vaikas jaučiasi veikloje, nei tai, ką jis pasiekia.
  • Pasirinkite kokybę. Geriau vienas geras būrelis nei trys, kuriuose vaikas dalyvauja nenoromis.

Apibendrinimas

Popamokinė veikla – tai ne tik edukacija ar fizinis aktyvumas. Tai galimybė vaikams augti, mokytis pažinti ir išreikšti savo jausmus, kurti sveikus santykius su kitais bei įgyti pasitikėjimo savimi ir atsparumo susidūrus su gyvenimo iššūkiais.

Vaikai, dalyvaudami įvairiose popamokinėse veiklose, ugdo ne tik savo intelektą, bet ir emocinį intelektą – gebėjimą atpažinti, suprasti ir valdyti savo jausmus, taip pat kurti sveikus santykius su bendraamžiais. Šis procesas padeda vaikams ne tik geriau susidoroti su kasdieniais iššūkiais, bet ir rasti harmoniją tarp savo jausmų ir elgesio.

Tėvai, kurie sąmoningai renkasi būrelius, atsižvelgdami ne tik į praktinius, bet ir į emocinius kriterijus, prisideda prie tų esminių emocinės sveikatos pagrindų kūrimo. Tai padeda vaikams užaugti stipriems, pasitikinčiais savimi ir gebantiems išlaikyti balansą net ir susidūrus su sunkumais. Emocinė sveikata yra viena iš svarbiausių dovanų, kurią tėvai gali suteikti savo vaikams, nes ji formuoja sveiką ir stabilų požiūrį į gyvenimą.

Šaltiniai:

England, A. (2022, July 2). Playing Team Sports Could Mean Fewer Mental Health Issues in Children. Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/playing-team-sports-could-mean-fewer-mental-health-issues-in-children-5496620

Gholap, N. P., & Nelson, J. A. (2024). Longitudinal associations between quality of out-of-school time and adolescent social skills. International Journal of Behavioral Development. https://doi.org/10.1177/01650254241290998

Pierce, K. M., Hamm, J. V., & Vandell, D. L. (1999). Experiences in AfterSchool Programs and Children’s Adjustment in FirstGrade Classrooms. Child Development70(3), 756–767. JSTOR. https://doi.org/10.2307/1132158

Techo, E. (2024, March 7). Youth enrichment activities could harm mental health. UGA Today. https://news.uga.edu/youth-enrichment-activities-could-harm-mental-health/

Marija Dambrauskaitė
Marija Dambrauskaitė